کد خبر : 208984
تاریخ انتشار : چهارشنبه 27 فروردین 1404 - 13:51

طرح نوسازی تاکسی‌های فرسوده ؛ از آغاز تا کنون

طرح نوسازی تاکسی‌های فرسوده ؛ از آغاز تا کنون

طرح جایگزینی تاکسی‌های فرسوده از سال ۱۳۹۴ کلید خورد و هدف اصلی آن کاهش آلاینده‌ها و بهینه‌سازی مصرف سوخت در ناوگان حمل‌ونقل عمومی بود. در این برنامه، دولت با ارائه تسهیلات و مشوق‌هایی سعی در ترغیب مالکان تاکسی‌های مستهلک به نوسازی خودروهایشان داشته و گامی مؤثر در ارتقاء کیفیت خدمات تاکسی‌رانی برداشته است. آمار تاکسی‌های

طرح نوسازی تاکسی های فرسوده

طرح جایگزینی تاکسی‌های فرسوده از سال ۱۳۹۴ کلید خورد و هدف اصلی آن کاهش آلاینده‌ها و بهینه‌سازی مصرف سوخت در ناوگان حمل‌ونقل عمومی بود. در این برنامه، دولت با ارائه تسهیلات و مشوق‌هایی سعی در ترغیب مالکان تاکسی‌های مستهلک به نوسازی خودروهایشان داشته و گامی مؤثر در ارتقاء کیفیت خدمات تاکسی‌رانی برداشته است.

آمار تاکسی‌های فرسوده و چالش نوسازی

بر اساس اعلام مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانی‌های شهری کشور، بالغ بر ۲۰۰ هزار تاکسی فرسوده در سطح شهرهای کشور در حال تردد هستند. اگر قرار باشد با اختصاص هزار دستگاه در سال برای اسقاط تاکسی این ناوگان نوسازی شود، حدود دو دهه برای تکمیل فرآیند زمان لازم خواهد بود. از همین رو، استفاده از ظرفیت خودروسازان داخلی دیگر در کنار ایران‌خودرو ضروری به نظر می‌رسد.

چرا طرح جایگزینی تاکسی‌های فرسوده اهمیت دارد؟

نوسازی ناوگان فرسوده تاکسی‌رانی نه تنها گامی در راستای کاهش آلودگی هواست، بلکه مزایای قابل توجه دیگری نیز دارد، از جمله:

  • ارتقاء سطح ایمنی برای رانندگان و مسافران
  • کاهش هزینه‌های تعمیر و نگهداری
  • مصرف سوخت کمتر
  • کاهش انتشار گازهای آلاینده
  • فراهم شدن امکانات رفاهی بیشتر برای مسافران
  • افزایش بهره‌وری و عمر مفید ناوگان
  • مدارک مورد نیاز برای ثبت‌نام در طرح

متقاضیان برای حضور در طرح تعویض تاکسی فرسوده باید مدارک زیر را ارائه دهند:

  • سند مالکیت خودرو
  • مدارک شناسایی مالک
  • کارت سوخت
  • مفاصا حساب شهرداری
  • عدم خلافی خودرو
  • رسید پرداخت مالیات نقل‌وانتقال

مراحل ثبت‌نام چگونه است؟

فرآیند ثبت‌نام برای شرکت در این طرح به صورت زیر انجام می‌شود:

  • مراجعه به سامانه نوسازی خودروهای فرسوده
  • دریافت کد رهگیری
  • تکمیل فرم‌ها و مدارک لازم
  • مراجعه به مرکز اسقاط و اخذ گواهی
  • دریافت تاییدیه از ناجا
  • پرداخت سهم نقدی
  • تحویل تاکسی جدید
  • انجام مراحل شماره‌گذاری

نکته: فرآیند شماره‌گذاری توسط مالک و سازمان تاکسیرانی پیگیری می‌شود. پس از تخصیص شماره شاسی و صدور فاکتور، نمایندگی موظف است راننده را مطلع کند.

سن فرسودگی تاکسی در سال ۱۴۰۴ چقدر است؟

سن فرسودگی تاکسی در سال 1404 چقدر است؟

در سال جاری، سن فرسودگی برای تاکسی‌، اتوبوس‌های شهری و موتورسیکلت‌ها ۱۰ سال در نظر گرفته شده است. این عدد برای خودروهای سواری شخصی ۲۰ سال و برای خودروهای دولتی و مینی‌بوس‌ها ۱۵ سال است. این در حالی‌ست که برخی خودروها با بیش از ۳۰ سال عمر هنوز در حال تردد هستند!

چه کسانی واجد شرایط نوسازی تاکسی هستند؟

تنها مالکان خودروهای تاکسی که خودروشان مشمول فرسودگی است و اطلاعات‌شان از طریق اتحادیه تاکسیرانی به شرکت خودروساز اعلام شده، می‌توانند در این طرح شرکت کنند. پس از ثبت‌نام، متقاضیان طبق قرعه‌کشی برای تحویل خودرو فرسوده به مراکز اسقاط معرفی می‌شوند و پس از طی مراحل، تاکسی جدید خود را دریافت می‌کنند. ایران‌خودرو صرفاً مسئول تحویل خودرو بوده و مسئولیتی در قبال گواهی اسقاط ندارد.

حضور تاکسی‌های برقی در طرح نوسازی ۱۴۰۳

در خرداد ۱۴۰۳، شرکت کرمان موتور با اعلام فراخوانی از رانندگان تهرانی دعوت کرده تا در طرح نوسازی با تاکسی‌های برقی شرکت کنند. طبق توافق میان شهرداری تهران و دولت، مبلغ ۱۰۵۰۰ دلار از هزینه واردات هر دستگاه تاکسی برقی توسط دولت پرداخت می‌شود. رانندگان نیز مبلغی حدود ۲۰۰ تا ۲۵۰ میلیون تومان را نقدی پرداخت کرده و مابقی را از طریق دریافت تسهیلات ویژه تامین می‌کنند.

تا این لحظه، بیش از ۷۰۰ راننده برای دریافت تاکسی برقی چینی ثبت‌نام کرده‌اند و قرار است ۲۵ هزار تاکسی و ۱۰ هزار ون برقی وارد ناوگان حمل‌ونقل کشور شوند.

آغاز ثبت‌نام تاکسی‌های برقی وارداتی

در اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳، ثبت‌نام مرحله اول برای هزار راننده جهت دریافت تاکسی‌های برقی وارداتی آغاز شد. در این مرحله، رانندگان باید به صورت حضوری به سازمان تاکسیرانی مراجعه و فرآیند ثبت‌نام خود را تکمیل کنند. مراحل بعدی ثبت‌نام نیز در بازه‌های زمانی آتی اعلام خواهد شد.

چگونه طرح تعویض تاکسی فرسوده کلید خورد؟

از سال ۱۳۹۴، طرح تعویض تاکسی‌های فرسوده با هدف کاهش آلودگی هوا، بهبود بهره‌وری سوخت و ارتقاء کیفیت ناوگان تاکسیرانی در کشور آغاز شد. دولت در این مسیر با ارائه تسهیلات و مشوق‌های متنوع، تلاش کرده مالکان تاکسی‌های فرسوده را به نوسازی خودروهای خود ترغیب کند.

به گفته‌ مدیرعامل اتحادیه حمل و نقل مسافر شهری کشور، در حال حاضر بیش از ۲۰۰ هزار دستگاه تاکسی فرسوده در حال فعالیت هستند. با توجه به اینکه تنها سالانه هزار تاکسی توسط ایران‌خودرو به این طرح تخصیص داده می‌شود، نوسازی کامل ناوگان ممکن است تا ۲۰ سال زمان ببرد. مرتضی ضامنی همچنین اعلام کرد برای تسریع در فرآیند نوسازی، باید از ظرفیت دیگر خودروسازان داخلی نیز استفاده شود.

اهمیت طرح تعویض تاکسی فرسوده

اجرای این طرح مزایای متعددی به همراه دارد:

  • افزایش ایمنی سفرهای شهری
  • کاهش هزینه‌های تعمیر و نگهداری
  • بهینه‌سازی مصرف سوخت
  • کاهش آلاینده‌های زیست‌محیطی
  • افزایش رفاه و امکانات تاکسی‌های جدید
  • افزایش عمر مفید ناوگان تاکسیرانی

مدارک لازم برای ثبت‌نام

متقاضیان برای ثبت‌نام در طرح تعویض تاکسی فرسوده باید مدارک زیر را آماده کنند:

  • مدارک مالکیت تاکسی فرسوده
  • مدارک شناسایی مالک
  • کارت سوخت
  • مفاصاحساب عوارض شهرداری
  • گواهی عدم خلافی
  • گواهی پرداخت مالیات نقل و انتقال

سن فرسودگی خودروها در سال ۱۴۰۳

در سال ۱۴۰۳، سن فرسودگی وسایل نقلیه بر اساس نوع خودرو به شرح زیر تعیین شده است:

  • تاکسی، اتوبوس شهری و موتورسیکلت: ۱۰ سال
  • مینی‌بوس و اتوبوس برون‌شهری: ۱۵ سال
  • خودروی سواری شخصی: ۲۰ سال
  • خودروی سواری دولتی: ۱۵ سال

شرایط نوسازی تاکسی فرسوده

شرکت در طرح نوسازی تنها برای افرادی ممکن است که مالک تاکسی فرسوده بوده و نام آن‌ها توسط اتحادیه‌های تاکسیرانی به ایران‌خودرو اعلام شده باشد. پس از قرعه‌کشی، متقاضیان به مراکز اسقاط معرفی و در صورت تکمیل مراحل، به شرکت ایران‌خودرو برای دریافت خودروی جدید ارجاع داده می‌شوند. ارزش اسقاط خودرو توسط مرکز اسقاط و اتحادیه محاسبه می‌شود و ایران‌خودرو مسئولیتی در قبال گواهی اسقاط ندارد.

تاکسی‌های برقی در راهند!

در خردادماه ۱۴۰۳، شرکت کرمان‌موتور با فراخوانی، تاکسیرانان تهران را به ثبت‌نام در طرح نوسازی با تاکسی‌های برقی دعوت کرده است. طبق توافق میان شهرداری تهران و دولت، ۱۰۵۰۰ دلار از هزینه واردات هر دستگاه تاکسی برقی توسط دولت پرداخت می‌شود. متقاضی نیز باید حدود ۲۰۰ تا ۲۵۰ میلیون تومان نقدی بپردازد و مابقی از طریق تسهیلات تامین می‌شود.

تا کنون حدود ۷۰۰ راننده در این طرح ثبت‌نام کرده‌اند. هدف نهایی ورود ۲۵ هزار تاکسی و ۱۰ هزار ون برقی به ناوگان حمل‌ونقل عمومی است.

قیمت تاکسی‌های برقی در سال ۱۴۰۳

قیمت نهایی تاکسی برقی وارداتی در سال ۱۴۰۳ معادل ۱ میلیارد و ۳۲۵ میلیون تومان در نظر گرفته شده که شامل ۲۵ میلیون تومان تخفیف نقدی است. متقاضیان می‌توانند از دو نوع تسهیلات استفاده کنند:

  • ۳۰۰ میلیون تومان از صندوق کارآفرینی امید
  • ۶۰۰ میلیون تومان از شرکت کرمان‌موتور

وام نوسازی؛ فرصتی برای متقاضیان

با هدف کاهش آلودگی هوا و کمک به تاکسیرانانی که امکان پرداخت نقدی ندارند، وام نوسازی به مالکان تاکسی‌های فرسوده اعطا می‌شود. خودروهای پیکان، پراید، روآ و ون‌های فرسوده در اولویت دریافت تسهیلات قرار دارند. متقاضی ملزم به پرداخت تمام هزینه نیست؛ سهم دولت، سهم نقدی متقاضی و سهم تسهیلات به صورت ترکیبی تامین خواهد شد.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

ثبت سفارش رپرتاژ خبری

توليد خودکار زيرنويس